Start Grupy Oddział IV
PDF Drukuj Email

 

Oddział IV  KOTKI

 

 

WIERSZ DO NAUKI NA GRUDZIEŃ

 

„Tańczy bałwan”

 

Tańczy bałwan grubasek
w swym śniegowym kaftanie.
Gra zimowa muzyka
dzwonią dzwonki u sanek.

Zając, borsuk i wrona
usłyszeli to granie.
Zaprosili sarenkę
niech zatańczy z bałwanem.

Tańczy bałwan z sarenką,
zając kic, kic za nimi.
Wrona ogon zgubiła,
borsuk kroki pomylił.

 

 

PASTORAŁKA DO NAUKI NA GRUDZIEŃ

 

„W lichej stajni"

 

1.W lichej stajni na sianeczku

Połóż, Matko, Dzieciąteczko.

Owiń Dziecię swe w pieluszki,

by nie zmarzły mu paluszki.

 

Ref.: U, la, la, u, la, la,

niechaj radość w sercach gra!

U, la, la, u, la, la,

niechaj radość gra!

 

2. Osioł z wołem niech chuchają

i Dzieciątko ogrzewają.

By nie było zimno temu

Panu dzisiaj zrodzonemu.

 

Ref.; U, la, la, u, la, la…

 

3. Niechaj pastuszkowie grają,

aniołowie mu śpiewają.

Żeby smutno już nie było,

gdy się Dziecię narodziło.

 

Ref.: U, la, la, u, la, la…

 

 

Kotki w listopadzie:

  • Rozpoznawały i nazywały niektóre zwierzęta – mamy i ich dzieci
  • Ćwiczyły umiejętność czytania prostych wyrazów z poznanych liter
  • Oglądały zdjęcia przedstawiające mamy z dziećmi z różnych stron świata i rozmawiały na temat bajek opowiadanych na dobranoc przez mamy
  • Uczyły się piosenki „Pan Listopad” i instrumentowały ją
  • Wykonywały prace plastyczne różnymi technikami: rysunek kredką ołówkową, wyklejanie z kulek bibuły, praca z wykorzystaniem  papierowych talerzyków, wycinanie, praca techniką orgiami z kółek, odrysowywanie szablonów, malowanie palcami maczanymi w farbie
  • Klasyfikowały przedmioty, figury według jednej, dwóch i więcej cech
  • Pogłębiały wiedzę na temat swojego regionu i państwa
  • Rozpoznawały i nazywały symbole narodowe: godło, flagę, hymn Polski
  • Uczestniczyły w zajęciach z mapą: nazywały największe miasta i rzeki polskie, regiony Polski
  • Poznały drukowaną małą i wielką literę d, D, i, I, l, L
  • Podejmowały próby odwzorowywania poznanych liter
  • Poznały legendy: O Lechu i Białym Orle, oraz Wars i Sawa
  • Poznały etapy powstawania chleba
  • Wspólnie przygotowywały chleb do wypieku oraz surówkę, a następnie je spożywały
  • Określały kształt przedmiotów: okrągły, kwadratowy, trójkątny, prostokątny
  • Układały wzory z tangramu
  • „Odbyły” „Wyprawę przez Polskę wzdłuż Wisły” – uczestnicząc w zabawach inscenizacyjnych
  • Śpiewały hymn Polski, grały na prostych instrumentach perkusyjnych
  • Oglądały zdjęcia Warszawy dawnej i współczesnejpoznały jej zabytki i herb
  • Wykonały grupową pracę plastyczną „Jesteśmy Polakami”
  • Udały się na dłuższy spacer ulicami Zakrzewa poznając jego charakterystyczne miejsca, budynki, pomniki
  • Rozmawiały na temat odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami, poznały różne zwierzęta domowe, sposób zachowania w kontaktach z nieznanymi zwierzętami
  • Wyjaśniały pojęcie schronisko dla zwierząt
  • Doskonaliły znajomość adresu
  • Odszukiwały wyraz „kot” ukryty w innych wyrazach np. maskotka, kotlety, warkot
  • Posługiwały się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10
  • Poznały cyfrę 4 jako znak graficzny liczby
  • Poznały pojęcie  prognoza pogody – oglądały prognozę pogody i podejmowały próby odgrywania scenek
  • Poznały pracę krawcowej i narzędzia jej pracy oraz przygotowały kącik krawiecki
  • Wspólnie przygotowywały ciasto dla tatusiów
  • Poszerzały wiedzę i słownictwo związane z tematyką teatru
  • Rozwijały umiejętności prezentowania się na scenie poprzez różne formy teatralne
  • Poznały pojęcia związane z teatrem: scena, aktor, kurtyna, dekoracje, widownia, pacynka, kukiełka, marionetka
  • Wspólnie przygotowały kącik teatralny umieszczając w nim różne przedmioty związane z teatrem
  • Oglądały teatrzyk „Przygody Franka Bałwanka”
  • Uczestniczyły w zajęciach w Izbie Pamięci w Zakrzewie
  • Uczestniczyły w całodniowej wycieczce do fabryki bombek w Gnieźnie
  • Zaprezentowały program artystyczny w Domu Polskim z okazji „Andrzejek dla tatusiów” : piosenkę  - „Tata czarodziej”; instrumentację  Mazurka F-dur op. 68 F. Chopina (talerze, marakasy, trójkąty, janczary); taniec w parach: „Twist dla taty”

 

 

WIERSZ DO NAUKI NA LISTOPAD


" Rudy wiersz "

Autor: Jerzy Kierst (fragment)

 

1. Już się rudo robi w lesie.
Rudo bo jest ruda jesień.
Już zrudziło drzewom liście,
rudo jest i uroczyście.
Ruda jesień - rudy las

2. Rude są liściaste drzewa,
także chmura, gdy się gniewa,
mrówki, igły też są rude
i odlatujący dudek.
Ruda jesień, liść i chmura,
rudy dudek - rudy las.

3. Liście lecą jak przez sito.
Lis jest rudy z rudą kitą.
Tylko świerki są zielone,
a dąb rudą ma koronę.
Ruda jesień, liście chmura,
mrówka, lis i dudka pióra,
rudy dąb - i rudy las.

 

PIOSENKA DO NAUKI NA LISTOPAD


„Tata czarodziej"

Tekst: Danuta Zawadzka

Muzyka: Stefan Gąsieniec

 

1. Łatwo poznasz mego tatę
bo koszulę nosi w kratę
i na nosie okulary – chociaż wcale nie jest stary.
Włosy krótko przystrzyżone,
lekko na bok ułożone.
Ot zwyczajny tata ,ale .... drzemie w nim magiczny talent.

 

Ref. Mój tata jest czarodziejem,
bo kiedy on się śmieje, znikają chmury, ucieka deszcz,

wychodzi słońce!
Świat piękny jest!

 

2. Łatwo poznasz mego tatę
W pracy chodzi pod krawatem
z miną srogą i poważną
bo ma pracę bardzo ważną!
Marynarka i w kant spodnie,
bo tak modnie i wygodnie.
Ot zwyczajny tata ,ale .... drzemie w nim magiczny talent.

 

Ref. Mój tata jest czarodziejem,
bo kiedy on się śmieje, znikają chmury, ucieka deszcz,

wychodzi słońce!
Dobrze, że jest! x 2


 

Kotki w miesiącu październiku:


  • Poznawały pojęcia związane ze strukturą rodziny: rodzice, dom rodzinny, rodzeństwo, tata mamy, tata taty, mama mamy, mama taty itp.
  • Utrwalały pojęcia: rodzice, dom rodzinny, rodzeństwo
  • Opowiadały o zawodach wykonywanych przez rodziców
  • Poznały drukowaną małą i wielką literę a, A, u, U t, T, m, M
  • Kreśliły znaki literopodobne
  • Podejmowały  próby wyodrębniania głosek w prostych słowach
  • Poznały i tańczyły elementy tańca ludowego (Lasowiak)
  • Doskonaliły znajomość urządzeń technicznych (AGD), ich przeznaczenia i sposobów bezpiecznego z nich korzystania
  • Dokonywały syntezy i analizy sylabowej wyrazów
  • Poznawały i porównywały sprzęty używane dawniej i dziś
  • Poznawały zasady ruchu drogowego dla pieszych
  • Rozpoznawały znaczenie wybranych znaków drogowych
  • Uczyły się numerów alarmowych i sposobów powiadamiania odpowiednich służb
  • Poznały cyfrę 2 i 3 jako znak graficzny liczby
  • Posługiwały się podczas zabaw określeniami służącymi do wyrażania stosunków przestrzennych, np.: na prawo, na lewo, wewnątrz, na brzegu, na zewnątrz, naprzeciw, między, poza, obok, bliżej, dalej, na prawo od, na lewo od
  • Dostrzegały zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią
  • Poszerzały wiedzę przyrodniczą o nazwy grzybów jadalnych: borowik, kurka, maślak i grzybów trujących: muchomor
  • Utrwalały zasady bezpieczeństwa podczas zbierania grzybów
  • Poznawały i określały cechy figur geometrycznych: kwadratu, prostokąta, trójkąta
  • Doskonaliły umiejętność przewlekania i odwzorowywania kształtów za pomocą geoplanu
  • Uczestniczyły aktywnie w ruchowych zabawach zespołowych o ustalonych zasadach
  • Układały kompozycje z figur geometrycznych
  • Poznały efekt lustrzanego odbicia, przesunięcia i obrotu figur geometrycznych (badały efekt symetrii)
  • Prowadziły przez tydzień obserwacje pogody i zapisywały je w kalendarzu pogody za pomocą symboli
  • Dobierały elementy ubrania do warunków pogodowych
  • Wykonywały prace plastyczno-techniczne różnymi technikami: kolaż, wydzieranka, „mokre w mokrym”, malowanie poprzez rozdmuchiwanie farb słomką, prace z wykorzystaniem materiału naturalnego – liści
  • Konstruowały w parach prosty aparat telefoniczny przy użyciu kubeczków i sznurka
  • Podejmowały próby budowy modelu prostych wyrazu: Ula, Ola, Adam, Olek, aparat, ul, osa
  • Rysowały na kaszy
  • W grupie oraz w parach brały udział w grze-ścigance
  • Poznawały rodzaje wiatru i wnioskowały na temat zjawiska jego powstawania oraz właściwości
  • Poznały pracę malarza, jego narzędzia i wygląd pracowni
  • Oglądały teatrzyk „Królewna śnieżka i 7 krasnoludków”
  • Brały udział w sesji zdjęciowej
  • Poprowadziły uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej i zaprezentowały własny program artystyczny: piosenkę „Przedszkole”, układ taneczny „Taniec kropelek deszczu” – taniec z chustkami do muzyki klasycznej Johanna Strauss’a II – Vienna Blood Waltz oraz instrumentalizację do „Mazurka F-dur op. 68” F. Chopina
  • Brały udział w  uroczystości pasowania dzieci z klas pierwszych szkoły podstawowej
  • Nowe dzieci: Ania i Ignaś zostały pasowane na przedszkolaka

 

WIERSZ DO NAUKI NA PAŹDZIERNIK

 

Jesienny pociąg

Dorota Gellner

 

Stoi pociąg
na peronie-
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?

 

Rusza pociąg
sapiąc głośno.
Już w przedziałach
grzyby rosną,
a na półce,
wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.

 

Pędzi pociąg
lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.

 

O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
i potoczył w naszą stronę
jabłko duże.

 

 

 

PIOSENKA DO NAUKI NA PAŹDZIERNIK


Kasztan perkusista

Muzyka i słowa Janina Stadnicka

 

Panie kasztanie perkusisto,

kto ciebie tak nauczył grać?

Ach, to na pewno to psotne wietrzysko,

które nie daje ci spokojnie stać.

Tylko dmucha: wiu, wiu,

tylko trąbi: tru, ru, ru,

jakby chciało ci melodię podarować.

No, a tobie w to graj,

kasztanami tu i tam,

wnet zaczynasz mu akompaniować.


Panie kasztanie perkusisto,

kto ciebie tak nauczył grać?

Ach, to na pewno te rude wiewiórki,

które nie dają ci spokojnie stać.

Ciągle gonią: fik, mik,

ciągle skaczą: skik i skik,

jakby chciały tańczyć polkę przebojowo.

Ty im na to: pam, pam,

kasztanami tu i tam,

muzykalnie, pięknie, koncertowo.



 

Kotki we wrześniu:

  • Słuchały tekstów literackich i wypowiadały się na ich temat
  • Dopasowywały globalnie znane wyrazy do przedmiotów lub obrazków
  • Dzieliły się wakacyjnymi przeżyciami
  • Poznawały różne regiony Polski
  • Rozpoznawały i nazywały emocje: smutek, złość, radość, zdziwienie, strach.
  • Rozwijały orientacje w schemacie własnego ciała.
  • Liczyły na miarę swoich możliwości  podając poprawnie liczbę przedmiotów (działały  na liczmanach i w naturalnym otoczeniu)
  • Określały zasady zgodnego współżycia w grupie i zobowiązały się je przestrzegać tworząc Kodeks Zachowania.
  • Doskonaliły syntezę i analizę wyrazową
  • Podejmowały próby głoskowania wyrazów
  • Określały kierunki oraz miejsca na kartce papieru
  • Dostrzegły znaczenie pojęć: przyjaźń, przyjaciel
  • Podejmowały próby interpretacji reprodukcji, dzieł malarskich
  • Poznały pojęcie portret
  • Nauczyły się rozpoznawać obraz graficzny swojego imienia
  • Nauczyły się rozpoznawać pierwszą literę swojego imienia
  • Doskonaliły rozpoznawanie układu stóp: lewa – prawa
  • Poznały budowę piosenki: refren, zwrotki i powtórzenia
  • Dostrzegały i podawały nazwy zmian zachodzących jesienią w przyrodzie
  • Poznały elementy piosenki (słowa, melodia, akompaniament)
  • Posługiwały się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów
  • Poznały drukowaną małą i wielką literę o, O
  • Odtwarzały elementy literopodobne
  • Utrwalały kolejność dni tygodnia, pór roku, dostrzegały ich cykliczność
  • Poszerzały wiedzę na temat życia ptaków, poznały pojęcie: klucz ptaków
  • Doskonaliły liczenie w zakresie 10.
  • Poznały cyfrę 1
  • Ćwiczyły instrumentacje utworu muzycznego
  • Określały kierunki i  miejsca na kartce papieru
  • Dowiedziały się, dlaczego należy spożywać surowe owoce i warzywa
  • Utrwalały zasady prawidłowego odżywiania
  • Poszerzały wiedzę przyrodniczą o nazwy drzew liściastych oraz ich owoców
  • Stosowały różne techniki plastyczne: lepienie z plasteliny, tworzenie prac przy wykorzystaniu rolek po papierze, produktów spożywczych, masy solnej, malowały farbami
  • Uczestniczyły w próbnym alarmie przeciwpożarowym
  • Uczestniczyły w przedstawieniu teatralnym Teatru Profilaktycznego Edukacja i Animacja „Magik” z Białegostoku pt. „Perypetie Książniczki Karolinki”
  • Aktywnie obchodziły Dzień Pieczonego Ziemniaka i Dzień Przedszkolaka
  • Gościły na zajęciach pracownika przedszkola – intendentkę – p. Budnik
  • Brały udział w wykonywaniu zdjęć grupowych i indywidualnych
  • Uczestniczyły w zajęciach z alpakami

 

WIERSZ DO NAUKI NA WRZESIEŃ


Jasio przedszkolak

Autor: Bożena Forma

Do przedszkola wcześnie rano
grzeczny Jasio idzie z mamą.
Mocno ją za rękę trzyma
i z uśmiechem dzień zaczyna.

Jaś - wesoły przedszkolaczek
niesie nowy swój plecaczek.
A w nim skarby oraz misia
wszystkim go przedstawi dzisiaj.

Teraz misiu razem z nami,
będziesz bawić się klockami.
Porozmawiasz z naszą panią
i rysować będziesz z Anią

 


PIOSENKA DO NAUKI NA WRZESIEŃ


Przedszkole

Autor: nieznany


  1. Do przedszkola idzie chłopczyk i dziewczynka,

na buzi każdego uśmiechnięta minka.

Jedno niesie misia, drugie niesie lalę

i choć są bez mamy - nie martwią się wcale.


Ref. La la, la la  bo przedszkolak to jest zuch.

La la, la la i odwagę ma za dwóch x 2


  1. A w naszym przedszkolu zawsze jest wesoło.

Można skakać w górę albo tańczyć wkoło.

Kolorowe kredki barwy tęczy mają,

magiczne rysunki radość dzieciom dają.


Ref. La la, la la bo przedszkolak to jest zuch.

La la, la la i odwagę ma za dwóch x 2


  1. Pani przedszkolanka wszystkie tuli dzieci

kiedy pada deszczyk albo słońce świeci.

Po długich spacerach pyszne są obiadki

i wszyscy je zjadają - nawet te niejadki.


Ref. La la, la bo przedszkolak to jest zuch.

La la, la la i odwagę ma za dwóch x 2

 

 


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: joomla templates vps Valid XHTML and CSS.